Αυτό είναι το ξεκίνημα μιας σειράς blog posts στα οποία θα προσπαθήσω να καταγράψω μερικά content issues δηλαδή ζητήματα “περιεχομένου” ελληνιστί, όπως αυτά δημιουργούν και δημιουργούνται στο Digital Marketing εν έτει 2023!
Ο ψηφιακός κόσμος είναι φύσει διαρκώς μεταβαλλόμενος, ειδικά όταν μιλάμε για τάσεις που επικρατούν και επηρεάζουν το περιεχόμενο, είτε στο στήσιμο ενός website είτε στο profile μιας social media πλατφόρμας. Ας δούμε τι συμβαίνει σε αυτόν τον κόσμο στο συγκεκριμένο σήμερα. Αύριο μπορεί να έρθουν τα πάνω κάτω. Ωστόσο μέχρι να έρθουν τα πάνω κάτω, αν υπήρχε κεφάλαιο «Δημιουργία» στα Social Media, τι θα διαβάζαμε στις «σελίδες» του;
Αυτό είναι το ξεκίνημα μιας σειράς blog posts στα οποία θα προσπαθήσω να καταγράψω μερικά content issues δηλαδή ζητήματα “περιεχομένου” ελληνιστί, όπως αυτά δημιουργούν και δημιουργούνται στο Digital Marketing εν έτει 2023!
Content/Περιεχόμενο λοιπόν, είναι το υλικό, το ερέθισμα το οποίο θα «εισβάλει» στις αισθήσεις του αποδέκτη ( του χρήστη εν προκειμένω). Εκείνο που θα κάνει το “crush” στις αισθήσεις του ως εικόνα, ως βίντεο, ως κείμενο ή ως ήχος. Προς το παρόν το digital content δεν αφορά όσφρηση και γεύση, ποτέ βέβαια δεν ξέρεις τι μας επιφυλάσσει το μέλλον. Θα έβαζα μέσα και την αφή, όμως έχω τους προβληματισμούς μου σχετικά με το ότι η αφή συμμετέχει ήδη σε έναν βαθμό σε όλο αυτό. Ας πούμε ότι προς το παρόν όμως συμμετέχει πολύ συγκεκριμένα-περιορισμένα στο “click” και το άγγιγμα της οθόνης.
Σύμφωνα με τον τρίτο Νόμο του Νεύτωνα, “Για κάθε δράση μιας δύναμης, υπάρχει μια αντίθετη δύναμη αντίδρασης”. Ο νόμος αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το Content στο Digital κόσμο αποτελεί θεμέλιο λίθο! Δίνω μια πληροφορία στον δέκτη και ο δέκτης θα αντιδράσει πίσω κι αυτό θα οδηγήσει στο όποιο επιτυχημένο ή αποτυχημένο engagement, στον δεσμό.
Μια σειρά φιλοσοφικών ερωτημάτων;
Γιατί φιλοσοφικά; Γιατί στην ουσία δεν υπάρχει απόλυτη απάντηση, αλλά χρυσή τομή ή αλλιώς στρατηγική χρήση. Τα τρία κυρίαρχα σημεία του περιεχομένου είναι: η εικόνα, το βίντεο (το οποίο εμπεριέχει και τον ήχο), το κείμενο και φυσικά ο συνδυασμός τους.
Η απόφαση για το πώς θα χρησιμοποιήσεις αυτά τα σημεία προκύπτει από το σε ποιόν αποδέκτη απευθύνεσαι. Σε ποιόν στοχεύεις, ποιος θέλεις να σε ακούσει, ποιόν θέλεις να «αγγίξεις» και τι αποτελέσματα ζητάς να γυρίσουν στα χέρια σου.
Ας ξεκινήσουμε από το πρώτο ερώτημα:
#VisualOrText?
Εν αρχή ην ο Λόγος;
Φαίνεται πως το οπτικό στοιχείο καταλαμβάνει επεκτατικά το χώρο ως είδος content σε ένα website ή σε ένα post κάποιας πλατφόρμας.
Μια σκέψη: Θα μπορούσαμε στο μέλλον να φανταστούμε digital περιβάλλοντα εικόνων ή video μόνο;
Σύμφωνα με τη θεωρία της εξέλιξης, τα είδη προσαρμόζονται στις αλλαγές και απαιτήσεις του περιβάλλοντος στο οποίο ζουν, με στόχο την επιβίωσή τους.
Τα χαρακτηριστικά-δεξιότητες που δεν βοηθούν στην επιβίωση σταδιακά χάνονται ενώ αυτά που βοηθούν τείνουν να επικρατούν. Επικρατούν δηλαδή τα ισχυρότερα.
Αν μεταφέρουμε αυτή τη σκέψη στο ζήτημα #VisualOrText, αντίστοιχα το κείμενο μπορεί να αφανιστεί σταδιακά καθώς χάνει όλοι και περισσότερο έδαφος σε σχέση με την εικόνα. Το «είδος» προτιμά τα εικαστικά γι’ αυτό και τα χρησιμοποιεί όλο και περισσότερο.
Ναι θα μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο μελλοντικά!
Τώρα όμως που μιλάμε δεν μπορεί.
Αυτό διότι ο λόγος έχει δύναμη στη βάση της μηχανής του Digital κόσμου. Οι μηχανές αναζήτησης όπως google, SΕΟ, λειτουργούν βάσει λέξεων-κλειδιά στα Google Ads, και επηρεάζουν τη σειρά εμφάνισης ενός “ονόματος» ή «brand”στην κατάταξη.
Επιπλέον, εάν ένα website αποτελείται από καθαρά οπτικά δεδομένα, τότε αποδυναμώνεται η δυνατότητα βελτιστοποίησης του περιεχομένου για τις μηχανές αναζήτησης. Όταν οι περισσότερες πληροφορίες παρουσιάζονται με τη μορφή γραφικών, οι μηχανές αναζήτησης δεν έχουν τρόπο να ανιχνεύσουν ένα website. Έτσι, όταν για παράδειγμα κάποιος αναζητά μια συγκεκριμένη λέξη-κλειδί, ο ιστότοπος μπορεί να μην περιλαμβάνεται ακόμα κι αν έχει τη λέξη ενσωματωμένη σε μια εικόνα. Είναι σημαντικό να υπάρχουν περιγραφές κειμένων βάσει λέξεων-κλειδιά αλλά και τα εναλλακτικά κείμενα για όλες τις εικόνες, ώστε οι μηχανές αναζήτησης να έχουν κάτι για να ανιχνεύσουν.
Με λίγα λόγια μπορεί στις διάφορες εφαρμογές Facebook, Instagram, TikTok, BeReal κα. να βασιλεύει το οπτικό στοιχείο έναντι του γραπτού, τα βασικά όμως γρανάζια χρειάζονται ακόμα το κείμενο και μάλιστα πολύ!
Το κείμενο είναι πιο προσιτό σε κάθε είδους κοινό!
Μιλώντας για «Accessibility» ο λόγος νικάει την εικόνα.
Οι χρήστες με προβλήματα όρασης χρειάζονται διαφορετικά, ειδικά εργαλεία για την πλοήγηση τους στους ιστότοπους. Μερικοί πρέπει να προσαρμόσουν το μέγεθος της γραμματοσειράς για να μπορούν να διαβάζουν καλύτερα. Το περιεχόμενο κειμένου μπορεί εύκολα να μεγεθυνθεί προς όφελος αυτών των χρηστών κάτι που δεν μπορεί να συμβεί αντίστοιχα με τα εικαστικά.
Άλλοι συχνά χρησιμοποιούν συσκευές όπως προγράμματα ανάγνωσης οθόνης για να τους βοηθήσουν να πλοηγηθούν. Αυτά τα προγράμματα ανάγνωσης οθόνης κειμένου σε ομιλία λειτουργούν μεταφράζοντας ό,τι υπάρχει στην οθόνη σε ήχο. Εάν ένα website περιέχει μόνο γραφικά, τότε οι αναγνώστες οθόνης δεν θα μπορούν να τον «διαβάσουν».
Εικόνα
Η πρώτη γραπτή γλώσσα των ανθρώπων αποτελούνταν από εικόνες!
Γνωρίζουμε όλοι πως οι εικόνες και τα γραφήματα μεταφέρουν καλά πληροφορίες.
Στατιστικά δεδομένα έχουν δείξει ότι το 65% των ανθρώπων είναι οπτικοί μαθητευόμενοι!
Αυτό γιατί ο εγκέφαλός μας «προτιμά» την οπτική πληροφορία!
Λαμβάνοντας υπόψιν ότι ένα 90% των πληροφοριών που λαμβάνει ο εγκέφαλος είναι μη λεκτικές καταλαβαίνουμε πως είναι φυσικό να κατανοούμε πολύ πιο εύκολα οπτικά παρά διαβάζοντας ολόκληρα τμήματα κειμένου.
Οι άνθρωποι θυμούνται έως και το 80% αυτού που βλέπουν, σε σύγκριση με περίπου μόνο το 20% αυτού που διαβάζουν. Επομένως, όσον αφορά την απομνημόνευση, τα γραφικά είναι το κλειδί για τη δημιουργία περιεχομένου.
Επιπλέον, τα γραφικά προσελκύουν το σωστό είδος κοινού σε έναν ιστότοπο έως και 67%.
Στατιστικές έχουν δείξει ότι το 40% των διαδικτυακών χρηστών θα δώσει περισσότερες θετικές απαντήσεις στο οπτικό περιεχόμενο από το περιεχόμενο που βασίζεται σε κείμενο.
Άλλο ένα fact είναι ότι τα οπτικά στοιχεία λειτουργούν πιο άμεσα στον ιλιγγιώδη ρυθμό της ζωής του μέσου ανθρώπου σήμερα! Η χρήση των κινητών συσκευών συνεχίζει να αυξάνεται καθώς είναι εύχρηστες και επιτρέπουν την πρόσβαση στο διαδίκτυο ανεξαρτήτως χώρου και χρόνου. Αν έχεις για παράδειγμα δέκα δευτερόλεπτα στη διάθεση σου, τα γραφικά θα σε βοηθήσουν να αφομοιώσεις γρήγορα τις πληροφορίες.
Σκέψου βέβαια και ένα μειονέκτημα ως προς αυτό: μια ιστοσελίδα με πολλές εικόνες υψηλής ανάλυσης θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να φορτώσει στο browser ενός χρήστη. Μελέτες έχουν δείξει ότι όσο περισσότερος χρόνος χρειάζεται για να φορτώσει μια σελίδα, τόσο περισσότεροι χρήστες εγκαταλείπουν τον ιστότοπο. Από αυτή την άποψη λοιπόν το κείμενο είναι πιο εύκολο και «ελαφρύ» σαν περιεχόμενο.
Οι νεότεροι προτιμούν την οπτική πληροφορία
Οι νέοι μεταξύ 18 και 24 ετών ελκύονται ιδιαίτερα από την εικόνα & το βίντεο. Επίσης ανταποκρίνονται καλύτερα σε αυτά γι’ αυτό και δείχνουν έντονη προτίμηση σε αυτά. Οι παλαιότερες γενιές ωστόσο προτιμούν να λαμβάνουν το περιεχόμενό τους μέσω ειδησεογραφικών άρθρων, μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και αναφορών, όλο το περιεχόμενο που βασίζεται σε κείμενο.
Αν θες να γίνεις Viral, χρειάζεται να ξέρεις ότι οι άνθρωποι μοιράζονται οπτικά στοιχεία πιο συχνά παρά κείμενο. Ο μέσος άνθρωπος διαβάζει περίπου μόνο το 20% του κειμένου σε μια ιστοσελίδα ή μια ανάρτηση. Εάν το κείμενο δεν είναι αρκετά συναρπαστικό ή ενδιαφέρον, το άτομο απλώς εγκαταλείπει τη σελίδα για την επόμενη.
Εικόνα ή Λόγος λοιπόν;
Μια στρατηγική χρήση των δύο κάνουν την τέλεια ισορροπία. Δεν χωρούν μονόπλευρες οπτικές, κείμενο & εικόνα πρέπει να συνεργάζονται!
Εξετάζοντάς το από πολλές οπτικές τα εικαστικά υπερισχύουν του κειμένου. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν υπάρχουν περιορισμοί στην περίπτωση του visual! Ένα οπτικό ερέθισμα επιτρέπει στους ανθρώπους να θυμούνται περισσότερες λεπτομέρειες, οι λέξεις όμως μπορούν να παρέχουν το πλαίσιο το οποίο εξηγεί τα γραφικά.
Ειδικά στην περίπτωση των websites, πολλές εικόνες σε μια σελίδα μπορεί να αποσπούν υπερβολικά την προσοχή του αναγνώστη, επομένως η προσθήκη κάποιου κειμένου μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία καθαρών ενοτήτων. Το οπτικό περιεχόμενο προσελκύει την προσοχή του κοινού-στόχου και το κρατά αφοσιωμένο όμως το κείμενο παρέχει πρόσθετες πληροφορίες και κάνει ένα website πιο προσβάσιμο και φορητό.
Μια καλή στρατηγική επωνυμίας και μάρκετινγκ θα κάνει χρήση και των δύο τύπων περιεχομένου με αποτελεσματικούς τρόπους.
So feel free to trust the experts!
Αν είσαι ακόμα εδώ
μόλις διάβασες
1281 λέξεις!