Μια ιστορία στα social media των ημερών μας μπορεί να ταξιδέψει «καλύτερα» μέσα από ένα video ή μια εικόνα και βλέπουμε ότι συνήθως μέσα σε αυτά συμπυκνώνεται η περισσότερη πληροφορία. Το κείμενο έρχεται να συμπληρώσει με ένα σύντομο συνήθως και περιεκτικό caption το θέμα της ιστορίας.
Εσύ το παίζεις ιστορία;
Σειρά έχει σήμερα ένα θέμα δίχως φιλοσοφικό ερώτημα-αλλά βασικά- άξιο να φιλοσοφηθεί.
Ο άνθρωπος ψάχνει πάντα την ιστορία πίσω από κάθε τι που ακούει, βλέπει, διαβάζει ή γνωρίζει.
Μία από τις αγαπημένες τελετουργικές, σχεδόν, συνήθειες του ανθρώπου από παιδί είναι να ζητάει να του πουν μια ιστορία για να κοιμηθεί, για να ονειρευτεί, για να φανταστεί, για να μάθει τον κόσμο.
Ένα βιβλίο, ένα τραγούδι, μια εικόνα και βασικά κάθε άνθρωπος έχει μια ιστορία να πει σε αυτόν τον κόσμο.
Το παρόν θέλει να μάθει για το παρελθόν και κάθε παρόν χτίζει την ιστορία που θα ακούγεται ή διαβάζεται στο μέλλον. Είμαστε με άλλα λόγια, αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας μας αφού συνδεόμαστε-νιώθουμε-μαθαίνουμε- μέσα από μια ιστορία.
Να λοιπόν που δεν είναι και τόσο τυχαίο το ότι η υπόθεση #storytelling στα social media είναι τόσο μεγάλη και καθοριστική τάση! Μια ιστορία στα social media των ημερών μας μπορεί να ταξιδέψει «καλύτερα» μέσα από ένα video ή μια εικόνα και βλέπουμε ότι συνήθως μέσα σε αυτά συμπυκνώνεται η περισσότερη πληροφορία. Το κείμενο έρχεται να συμπληρώσει με ένα σύντομο συνήθως και περιεκτικό caption το θέμα της ιστορίας.
Youtube
Έχω να πω μια ιστορία-να συνδεθώ με το κοινό
Tο storytelling, αν και μοιαζει μια απλή δουλειά, στην πραγματικότητα είναι το ακριβώς αντίθετο: Δύσκολη και challenging. Φαίνεται πως όσο πιο άμεσος είναι ο πομπός που λέει την ιστορία-όσο πιο άμεσος και τσαλακωμένος χωρίς περιττές σοβαροφάνειες- τόσο πιο καλός αγωγός του δεσμού γίνεται η ιστορία που έχει να πει.
To blogging είναι ένας τρόπος να πει κανείς μια ιστορία και γίνεται είτε γραπτώς είτε με το video (σύντομο ή και μη-εξαρτάται από την πλατφόρμα κάθε φορά). Οι σε όλους μας γνωστοί «youtubers» είναι άνθρωποι κοινοί θνητοί όπως εγώ κι εσύ που λένε μια ιστορία με τρόπο που κερδίζει το κοινό. Ζητούν συνήθως στο τέλος των videos τους like & subscribe ώστε να εξασφαλιστεί ο δεσμός τους με το κοινό κι έτσι κάθε φορά που θα ανεβάζουν ένα καινούριο video, να ενημερώνονται οι ακόλουθοι αυτόματα. Fashion bloggers, Traveling Bloggers και πολλές άλλες ειδικότητες ανανεώνουν τα youtube κανάλια τους τακτικά με επεισόδια και καταφέρνουν να αποκτούν φανατικούς εγγεγραμμένους subscribers. Και ναι, βγάζουν αρκετά χρήματα για να μπορούν να απαντούν στην ερώτηση “τι δουλειά κάνεις”:
“Είμαι StoryTeller”!
TikTok
Το TikTok είναι σημείο αναφοράς σχεδόν σε κάθε content blog. Αποτελεί χώρο πειραματισμού για τα διάφορα brands & τους creators. Πετυχαίνουν όσοι τολμούν να ενσωματώνονται στο DNA της πλατφόρμας χωρίς να τηρούν την οποιαδήποτε σοβαροφάνεια. Δηλαδή εκείνοι που ανταποκρίνονται στην έκθεση άφοβα με το τσαλάκωμα του εαυτού τους.
Το οργανικό περιεχόμενο και πάλι στο παιχνίδι.
Η άνοδος του TikTok μας εισήγαγε σε μια new era, δίνοντας
προτεραιότητα στο περιεχόµενο αντί για τις κοινωνικές διασυνδέσεις. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν εντελώς διαφορετικά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα τελευταία χρόνια.
Η εποχή που οι χρήστες συνδέονταν στα social για να µαθαίνουν τα νέα φίλων, συγγενών, συναδέλφων και brands που ακολουθούσαν, μας χαιρετά πια από το μακρινό παρελθόν. Σήμερα, ο χρήστης περιμένει από τις πλατφόρµες να αναγνωρίζουν τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις του, ώστε να «ταΐζουν» τα feeds του µε σχετικό περιεχόμενο, ανεξάρτητα από το ποιος είναι κάθε φορά ο δημιουργός.
Η online σύνδεση- αλληλεπίδραση μεταξύ των ανθρώπων εξακολουθεί φυσικά να υπάρχει ως ανάγκη και ικανοποιείται μέσα από εφαρμογές ανταλλαγής προσωπικών µηνυμάτων. (messenger, viber, whatsapp, insta pm κλπ)
Οι χρήστες/πελάτες/καταναλωτές/άνθρωποι, δηλαδή εσύ, εγώ, ο καθένας μας, το 2023 αναζητούν περιεχόμενο στα social media channels βάσει:
– της κοινότητας που προκαλεί συναισθηματική απόκριση
-της προσοχής και της κατανόησης για το πώς ένα προϊόν ή μια υπηρεσία θα μπορούσε να τους ωφελήσει άμεσα.
Ας ξεκινήσουμε από κάτι πολύ βασικό:
Είναι σημαντικό αυτός που ακούει/διαβάζει ή βλέπει την ιστορία σου, να ταυτιστεί με αυτή. Να βρει δηλαδή τον εαυτό του μέσα σε αυτή. Να σκεφτεί το λιγότερο μια φορά «Μα καλά μήπως με παρακολουθεί ο τύπος;». Είναι τόσο σημαντικό να νιώθουμε ότι σε αυτόν τον κόσμο δεν είμαστε μόνο εμείς που ζούμε μια κατάσταση που μας δίνει χαρά ή μας δυσκολεύει (κυρίως όταν μας δυσκολεύει). Όταν το μήνυμα που μεταφέρεις είναι κάτι πολύ προσωπικό δικό σου, κατανοητό μόνο από εσένα τότε γιατί να αφορά κάποιον άλλον; Γιατί να περιμένεις να δημιουργήσει κάποια γέφυρα δεσμού με τον άλλον;
Η νεότερες γενιές απασχολούνται από θέματα εικόνας εαυτού, ιδωμένη από γνωστά στερεότυπα στις σχέσεις-τις δουλειές-κοινωνικά πολιτικά και τα οποία τείνουν να απορρίπτονται.
Είναι έντονη μάλιστα η τάση να καταρρίπτεται η όποια άκαμπτη και σκληρή εικόνα ή προσδοκία στερεότυπης θέσης στην κοινωνία ενώ στη θέση της αναδεικνύεται η ελευθερία του να είμαι όπως θέλω και αυτό να είναι ΟΚ σε όλα τα επίπεδα. Κι αυτό να είναι κουλ, χωρίς να απασχολεί τον διπλανό μου.
Βέβαια θα πω και την άλλη πλευρά, ότι μέσω των ατελείωτων πληροφοριών που δεχόμαστε καθημερινά για τις ζωές των άλλων, δεν ξέρω αν αυτό ταυτόχρονα κλέβει από κάτι άλλο πολύ σημαντικό δικό μας.
Όταν απασχολούμε το μυαλό μας συνεχώς με τις ιστορίες των άλλων μήπως ψιλο-ξεχνάμε και απομακρυνόμαστε από τη δική μας ιστορία;
Να το, το φιλοσοφικό!
Επειδή όμως αυτό είναι ένα blog post που αφορά το digital marketing μαζεύω τις σκέψεις μου και θα επικεντρωθώ στο engagement που δημιουργεί το storytelling.
Το καλό το StoryTelling έχει ανάγκη από:
1. Αυθεντικότητα
Μην προσπαθείς να ξεγελάσεις το κοινό σου γιατί με μαθηματική ακρίβεια η ιστορία σου θα πεταχτεί στα αζήτητα των αλγορίθμων. Είναι τόση πολλή η πληροφορία που υπάρχει εκεί έξω που το μάτι και όλες οι αισθήσεις έχουν εξασκηθεί στο μη αυθεντικό, το ψεύτικο, το επιτηδευμένο, το πλαστό.
2. Ενεργή παρατήρηση & γνώση
Μάθε ποιο είναι στ’ αλήθεια το κοινό σου.
Το engagement είναι ο δεσμός, η σχέση! Σε κάθε ανθρώπινη σχέση το βασικό συστατικό για την επιτυχία είναι η φροντίδα και για να έχεις φροντίδα πρέπει να αφιερώνεις χρόνο. Παρακολούθησε πώς αλληλεπιδρά το κοινό που θέλεις να προσεγγίσεις. Ποιες πλατφόρμες αγαπά και ποιες ώρες είναι περισσότερο ενεργό; Αν λίγο παρατηρήσεις την συμπεριφορά του θα ανακαλύψεις πολύ γρήγορα τι πρεσβεύει, τι το εκφράζει, τι προτιμά, τι θέλει να ακούσει.
Στρατηγική αφήγηση
Τοποθετήστε τον χρήστη-πελάτη στην καρδιά της αφήγησης κάνοντας τον πρωταγωνιστή! Πώς; Μπορεί ο ίδιος να μιλήσει για την εμπειρία του με το brand σου.
4. Επίκληση στο συναίσθημα
(Όχι δεν διαβάζεις για να γράψεις διαγώνισμα στη λογοτεχνία)
Είναι σημαντικό να λες μια ιστορία που προκαλεί συναισθήματα. Μια ιστορία που διασκεδάζει, συγκινεί, εμπνέει ή/και εκπαιδεύει.
Οι συναισθηματικές εκκλήσεις στα μηνύματα και το περιεχόμενο μιας επωνυμίας αποτελούν βασικό κίνητρο για να επενδύσει κάποιος. Ο άνθρωπος εμπιστευέται πιο γρήγορα και εύκολα άτομα που μοιάζουν με αυτόν. Περιεχόμενο το οποίο υποστηρίζεται από μια ευρύτερη κοινότητα, βαθμολογίες και κριτικές προκαλούν μια συναισθηματική αντίδραση που βοηθά κάποιον να αισθάνεται περισσότερο συνδεδεμένος με ένα brand.
Όταν στοχεύεις σε ένα κοινό μέσω του συναισθήματος, πρέπει να μοιραστείς μια ενδιαφέρουσα και εύκολη στην παρακολούθηση ιστορία.
5. Να “κουλάρεις” λίγο με την επιθετική πώληση.
Ανθρωποκεντρική προσέγγιση και όχι προϊόντο-κεντρική.
«Φόκους» στον άνθρωπο και όχι στο προϊόν.
Πώς αλλιώς να το πω;
Δεν πείσθηκε ποτέ κανείς να αγοράσει κάτι μόνο επειδή έχει σούπερ χαρακτηριστικά. Αλλά επειδή του το πούλησε κάποιος σωστά!
Πολλοί πιστεύουν ότι ο πρωταρχικός στόχος της διαφήμισης είναι να πουλήσει ένα προϊόν, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα αλήθεια. Η αφήγηση ιστοριών marketing επιτρέπει στους διαφημιστές να αλληλεπιδρούν με το κοινό.
Τα οφέλη της διαφήμισης με την αφήγηση μιας ιστορίας είναι διάφορα. Περιλαμβάνουν την προσέλκυση του ενδιαφέροντος των ανθρώπων σε μια εποχή συντομευμένων περιοχών προσοχής, όπου πολλοί τύποι περιεχομένου ανταγωνίζονται για την προσοχή του κοινού. Επιπλέον, ορισμένα άτομα εκνευρίζονται με την σκληρή πώληση.
Podcast-Ηχητική Αφήγηση
Δε θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε και στο μέσο που έχει αναδυθεί τα τελευταία ειδικά χρόνια και αφορά το content με τη μορφή ήχου μόνο.
Το podcasting είναι ένας ολοένα και πιο δημοφιλής τρόπος για τους ανθρώπους να ενημερώνονται ή να διασκεδάζουν από εκπομπές περιεχομένου όλων των θεμάτων που μπορείς να σκεφτείς. Μοιάζει με το ραδιόφωνο, τα podcast προσεγγίζουν τους ακροατές σε μεγάλη ποικιλία μορφών και πολλά από αυτά λένε ιστορίες.
Ας μην ξεχνάμε ότι η μουσική η ίδια είναι ανίκητο είδος περιεχομένου. Κάθε ένα τραγούδι είναι στην πραγματικότητα η αφήγηση μιας ιστορίας η οποία κάτι έχει να πει στον ακροατή της. Ένα τραγούδι είναι ένα storytelling.
To Storytelling,
κάνει το brand σου πιο ανθρώπινο, πιο προσβάσιμο, το κατεβάζει στη γη.
Κανένας δε θέλει να αλληλεπιδρά με ψυχρές μηχανές. Το κοινό ψάχνει ανθρώπους που μοιάζουν με αυτούς. Ψάχνει κάποιον να μοιράζεται τις ίδιες σκέψεις και προβληματισμούς ώστε να συνδεθεί μαζί του. Άλλωστε αν σκεφτούμε και εμάς τους ίδιους όταν μιλάμε με τους φίλους μα, τι κάνουμε; Θέλουμε να πούμε κάπου την ιστορία μας, το τι μας συνέβη για να τα βγάλουμε από μέσα μας αφενός και αφετέρου να νιώσουμε πως αυτό που μας συμβαίνει δεν συμβαίνει μόνο σε εμάς. Ότι κάποιος άλλος το ακούει, το κατανοεί, το συμμερίζεται και πιθανώς περνάει κάτι αντίστοιχο.
Αυτό δημιουργεί από μόνο του μια ανακούφιση και σίγουρα την επόμενη φορά που θα θελήσουμε να μιλήσουμε για κάτι σημαντικό δικό μας, θα αναζητήσουμε εκείνον τον άνθρωπο που νιώσαμε πως συμμερίζεται τις σκέψεις, τα ενδιαφέροντα, τα βάρη μας. Θα πάμε εκεί που νιώθουμε οικεία. Εκεί που δεν θα κριθούμε.
Η ανθρώπινη συμπεριφορά έχει μοτίβα. Και λειτουργούν σε κάθε περιβάλλον φυσικά με τις ανάλογες προσαρμογές.
Το StoryTelling σε κάνει να μένεις αξέχαστος.
Το διαδίκτυο και τα social media εκδημοκρατοποίησαν το μαρκετινγκ ισοπεδώνοντας τους όρους ανταγωνισμού για όλους. Δίκοπο μαχαίρι γιατί από την άλλη αυτό σημαίνει ότι σχεδόν κάθε επιχείρηση μπορεί να προσεγγίσει τους ίδιους με σένα πελάτες-στόχους. Σήμερα, οι καταναλωτές πνίγονται σε μια θάλασσα marketing content, ενώ οι επωνυμίες παλεύουν να τραβήξουν μόνο λίγα δευτερόλεπτα από την προσοχή του κοινού τους.
Υπάρχει ένα πράγμα που κανείς άλλος δεν μπορεί να αντιγράψει – την ιστορία του brand σου, η οποία το κάνει μοναδικό.
Σύμφωνα με τον γνωστικό ψυχολόγο Jerome Bruner, τα γεγονότα είναι 22 φορές πιο αξιομνημόνευτα όταν «τυλίγονται» σε μια ιστορία.
Το αίσθημα του «ανήκειν»
Ο άνθρωπος θέλει να ανήκει κάπου! Με την αφήγηση της ιστορίας σου δημιουργείς μια κοινότητα γύρω από την επωνυμία σου. Ωστόσο, να αφήσεις το προϊόν στην άκρη δίνοντας περισσότερη προσοχή στην ιστορία σου. Η επιθετική πώληση, δεν πουλάει και τόσο το 2023!
Όπως είπε κάποτε ο σπουδαίος Zig Ziglar, οι άνθρωποι αγοράζουν με βάση τα συναισθήματα και μετά χρησιμοποιούν τη λογική για να δικαιολογήσουν την απόφασή τους.
Λοιπόν, εάν οι άνθρωποι δεν αγοράζουν με βάση τη λογική, είναι απίθανο να τους πείσεις να αγοράσουν ένα προϊόν εστιάζοντας σε χαρακτηριστικά. Τα χαρακτηριστικά δεν προκαλούν συναισθήματα ενώ οι ιστορίες προκαλούν.
Πρόσφερε λίγη δωρεάν πληροφορία! Εκτιμάται ιδιαίτερα όταν προσφέρεις: εκπαίδευση, απόλαυση και κινητοποίηση!
Και όταν γνωρίζεις τα παραπάνω μπορείς να αφήσεις τη φαντασία σου να τολμήσει. Και έτσι να σκεφτείς την ιδέα!
Και τώρα ήρθε η ώρα να δημιουργήσεις,
It’s up to you, πάντα!
| Ελπίζω η δική μου ιστορία σήμερα να σε κράτησε έως τη λέξη 1774 |