Αναδρομική έκθεση Ζωγραφικής: Γιώργος Χατζημιχάλης – Έργα από το 1966-2022
Research


Ο Γιώργος Χατζημιχάλης είναι ίσως ο σπουδαιότερος Έλληνας ζωγράφος που έχουμε στην Ελλάδα και έχουμε την τύχη να βρίσκεται εν ζωή. Σπούδασε στη Αγγλία στο St.Martins όπου έγινε δεκτός στα δεκαεπτά, λόγω της μεγάλης συλλογής έργων που είχε ήδη δημιουργήσει από τα 14 μόλις χρόνια του. Από τότε διανύει μέσα στην τέχνη μια λαμπρή πορεία που παρουσιάστηκε στην αναδρομική του έκθεση σε δυο μέρη στο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς 138 με μεγάλη επιτυχία καθώς άγγιξε τους 12.000 επισκέπτες όταν η έκθεση έκλεισε τις πόρτες της, στις 14 Ιανουαρίου 2024.
Από τέλη του 2022 ξεκινήσαμε να συνεργαζόμαστε για τη διαδικτυακή του παρουσία, θέτοντας τα θεμέλια της συνεργασίας. Η συνεργασία με έναν καλλιτέχνη δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί σαν ένα συνηθισμένο digital account. Η προώθηση της εικόνας ενός brand που είναι τέχνη, οφείλει να έχει μια διαφορετική αντιμετώπιση. Ξεκινήσαμε να συναντιόμαστε τον Δεκέμβριο του 2022 στο εργαστήριό του, που φέρει το όνομα «Εργαστήριο εικόνων σε κρίση», που είναι το σπίτι του στον Κεραμικό. Συναντιόμασταν για περίπου 6 μήνες όπου με πολύ υπομονή ο Γιώργος Χατζημιχάλης σε κάθε συνάντησή μας, μου παρουσίαζε το έργο του βάζοντας όλη την ομάδα μας στο πνεύμα της φιλοσοφίας που θα έπρεπε να κινηθούμε ώστε το αποτέλεσμα να μπορεί να εκπροσωπεί τον ίδιο αλλά και το έργο του.
Ο Γιώργος Χατζημιχάλης είναι «μάστορας» στο στήσιμο των εκθέσεων. Είχε προετοιμάσει τις κατόψεις του στησίματος της έκθεσης και των δυο μερών, με μεγάλη λεπτομέρεια και ακρίβεια καθώς ο ίδιος επιμελήθηκε την αναδρομική έκθεσή του. Πολλές φορές περιηγηθήκαμε στην έκθεση προτού αυτή στηθεί.


Παρά το γεγονός ότι η έκθεση είναι αναδρομική και θα περίμενε κάποιος τα έργα σε μια τακτική χρονολογική σειρά. Η έκθεση ξεκινά χρονολογικά ωστόσο στην πορεία της εξελίσσεται με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο. Ο διαχωρισμός των περιόδων γίνεται με κόκκινη κλωστή DMC κωδικού 666 δυσεύρετου στα μαγαζιά λόγω του ιδιαίτερου συμβολισμού του αριθμού που υποτίθεται ότι έχει. Το κόκκινο για τον Γιώργο Χατζημιχάλη είναι ένα πολύ ιδιαίτερο χρώμα που ζωγραφικά το αποτυπώνει μοναδικά είτε συμβολίζει τη ζωή είτε το θάνατο κάθε φορά.


Συναντήσεις πολλές και πολλών ωρών. Αμέτρητες. Δεν μπορείς να βάλεις εργατοώρα σε ένα project σαν και αυτό γιατί πολύ απλά δεν θα πετύχει. Ατελείωτες ώρες συζητώντας στο τηλέφωνο για το πώς θα παρουσιαστούν τα δεδομένα που είχαμε στη διάθεσή μας, αλλά και αρκετή έρευνα γύρω από το υλικό, τη ζωή και τα έργα του Γιώργου Χατζημιχάλη. Μια έρευνα στο ολοζώντανο αρχείο του Γιώργου Μιχάλη ο οποίος μας διέθεσε απλόχερα ό,τι στοιχείο κάθε φορά χρειαζόμασταν, λύνοντας μας κάθε απορία με μεγάλη υπομονή και επιμονή.
Content Creation
Μετά από ένα αρκετά μεγάλο διάστημα συναντήσεων ξεκίνησαν οι προτάσεις ιδεών από εμάς. Ένας άνθρωπος εξαιρετικά δεκτικός που σε κάθε «φαεινή» ιδέα ήταν πολύ υποστηρικτικός και την σμίλευε με φροντίδα για να μπορέσει να πραγματοποιηθεί και να ενταχθεί στο σύνολο του έργου. Θέλοντας να φτιάξουμε ένα πραγματικά σημαντικό υλικό που θα συνόδευε την έκθεση αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια σειρά από βίντεο με τον τίτλο: «Ένα έργο, μία Ιστορία» με 6 σημαντικούς ανθρώπους για τον Γιώργο Χατζημιχάλη. Η επιλογή ήταν δική του. Άνθρωποι με τους οποίους συνεργάστηκε και εκτιμά, μίλησαν για εκείνον στο δικό τους χώρο. Ιδιαίτερα σημαντικοί άνθρωποι για τον πολιτισμό, για την τέχνη και την επιστήμη, όπως ο Ανδρέας Κούρκουλας, ο Διονύσης Καψάλης, η Άννα Καφέτση, ο Χαράλαμπος Μπακιρτζής, ο Νίκος Δασκαλοθανάσης και ο Κύριλλος Σαρρής. Κάντε κλικ στη φωτογραφία παρακάτω και δείτε ένα από αυτά τα βίντεο:


Η αναδρομική αυτή έκθεση που έλαβε χώρα στο Νέο Μουσείο Μπενάκη, στο καταπληκτικό κτήριο που έχουν δημιουργήσει οι σπουδαίοι αρχιτέκτονες Μαρία Κοκκίνου και Ανδρέας Κούρκουλας. Αναλογιζόμενη ότι μιλάμε για μια πραγματική αναδρομική έκθεση με έργα που βρίσκονται όχι μόνο στην κατοχή του καλλιτέχνη αλλά ανήκουν εδώ και πολλά χρόνια σε ιδιωτικές συλλογές μεγάλων συλλεκτών, το εγχείρημα ήταν ιδιαίτερα δύσκολο αλλά το σύνθημα του Γιώργου Χατζημιχάλη ο οποίος λατρεύει τον στρατηγό Γκιάπ είναι: Victory at any cost. Και πράγματι όλο το πρότζεκτ στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία παρόλο που υπήρχαν παράγοντες που αποτέλεσα τροχοπέδη στην διεξαγωγή της έκθεσης. Παρακάτω απεικονίζεται λεπτομέρεια από το έργο, που αποτελείται από μια ενότητα έργων, Η μάχη του Ντιέν Μπιέν Φού, το οποίο εκτέθηκε στο Α’ μέρος της έκθεσης.


Ένα απόγευμα έβγαινα από το σπίτι του Χατζημιχάλη φορτωμένη μέχρι το ύψος των ματιών με καταλόγους και προσκλήσεις περασμένων εκθέσεων του Γ. Χατζημιχάλη, σε πολύ σημαντικά μέρη της τέχνης όπως το Μουσείο Moma στην Αμερική και η Μπιενάλε της Βενετίας. Σκεπτόμενη πόσο σημαντικό είναι το έργο που μας έχει ανατεθεί έπρεπε να δημιουργήσουμε και άλλο περιεχόμενο που να αποτελέσει μαρτυρία αλλά και πολύτιμο αρχείο για την έκθεση αυτή.


Ένα απόγευμα καθώς μας ξεναγούσε στην έκθεση μέσω των κατόψεων που είχε σχεδιάσει, ηχογραφήσαμε το ταξίδι που αφηγούνταν με το δικό του ξεχωριστό τρόπο και αποφασίσαμε από κοινού να το ηχογραφήσουμε και να τοποθετήσουμε το ηχητικό ντοκουμέντο, που ο καλλιτέχνης περιγράφει το ταξίδι μέσα στην αναδρομική του έκθεση και για τα δυο μέρη της, μέσα στην έκθεση μέσω ενός QR code που ο κάθε επισκέπτης που μπορούσε στο τέλος της περιήγησης να το πάρει μαζί του απλώς σκανάροντας με το κινητό του, σαν ένα «αντίδωρο» για την τιμή της επίσκεψης και να το ακούσει όποια ώρα επιθυμούσε. Επικοινωνιακά το ηχητικό αυτό ντοκουμέντο, αποτελούσε ένα τμήμα της έκθεσης που απευθύνονταν όχι άμεσα στην αίσθηση της όρασης αλλά έμμεσα, μέσω της αίσθηση της ακοής. Ένα ξεχωριστό memorabilia που ο καθένας μπορούσε να απολαύσει δια στόματος του καλλιτέχνη όποιαν ώρα επιθυμούσε και ενώ θα είχε ολοκληρώσει την επίσκεψή του στην έκθεση.


Και κάποια στιγμή ήρθε η ώρα το μεγάλο αυτό πρότζεκτ να βγει στον «αέρα» της Αθηναϊκής πραγματικότητας. Το 2023 του Σεπτέμβρη στις 20, η έκθεση άνοιξε τις πόρτες της για να εγκαινιάσει την αρχή των επισκέψεων. Το κτήριο γέμισε ζωή, περίπου 1000 άτομα όλων των ηλικιών κατέφθασαν για να δουν από κοντά την πολυανεμενόμενη έκθεση ζωγραφικής της Αθήνας. Ένα στιγμιότυπο ιδιαίτερα συγκινητικό ήταν ο Ανδρέας Κούρκουλας, μας χαιρέτησε συγκινημένος, καθώς το δημιούργημά του έσφυζε από ζωή. Και η μεγαλύτερη τέχνη, είναι η τέχνη της ζωής.






Performance Ads
Οι διαφημιστικές καμπάνιες που έτρεξαν, στήθηκαν μετά από όλη αυτή τη μελέτη προκειμένου να σχεδιάσουμε προσεκτικά το υλικό το οποίο θα παρουσιάζαμε ώστε να κάνουμε online γνωστή την έκθεση στα κοινωνικά δίκτυα αλλά και να οδηγήσουμε στην online αγορά εισιτηρίων, μία συνθήκη που είναι ιδιαίτερα γνωστή από τότε που ο κόσμος του web και του e-commerce έχει μπει στην καθημερινότητά μας.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε ένα βίντεο που δημιουργήσαμε για τις διαφημιστικές ανάγκες της έκθεσης σε digital επίπεδο. Οι λήψεις, το μοντάζ, η επεξεργασία του ήχου αλλά και η συγγραφή πρωτότυπης μουσικής έγινε από την ομάδα μας. (καθ’ ότι είμαστε και καλλιτέχναι). Το βίντεο είχε τεράστια απήχηση και μεγάλο ποσοστό conversion rate.
Η δημιουργία περιεχομένου είναι κάτι πολύ σημαντικό πέρα από αυτό ορίζει η εποχή μας και ο κλάδος του επαγγέλματός μας, σαν copywriting. Το περιεχόμενο είναι σημαντικό όταν είναι μοναδικό και όταν μέσα από τη δημιουργία του έχει μια νέα γνώση να προσφέρει. Οι εποχές μπορεί να άλλαξαν ωστόσο η ποιότητα είναι μια έννοια που δεν θα εκλείψει ποτέ. Μπορεί να μην την συναντάμε συχνά ή για να μπορέσουμε να την λάβουμε να πληρώνουμε ένα ακριβό κόστος αλλά υπάρχει και πάντα θα υπάρχει.


Στην B2Square είμαστε οπαδοί της ποιότητας μέχρι τον τελευταίο φθόγγο κάθε λέξης που γράφουμε, μέχρι την τελευταία μικρή γραμμή που θα τελειοποιήσει το post μας & το story μας, μέχρι το τελευταίο καρέ που θα συγκροτήσει κάθε βίντεο μας. Και ναι, το ποιοτικό περιεχόμενο είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του επιτυχημένου awareness.



